BenenRene.reismee.nl

Ecotoerisme en Bierdispuut

Allereerst de post:

Hans, wij drinken uitsluitend water en een enkel gedeeld biertje inzake de contest.

Jantien, Ja.

Tys: Je krijgt hier 100 kippen voor een eurocent. 15% klimmen? Ben je wel lekker joh. 14% is ruim voldoende om de kuiten te doen bollen! Trouwens, we zijn heel blij iets van je te horen. We denken veel aan je.

Inmiddels zijn we in Vang Vieng, een oord voor veel pret en jolijt, zoals daar zijn: drie keer op en neer op de rivier in een smal bootje; raggen in een buggy door een natuur waar nog veel aan te vernielen valt (ecotourisme, zeg maar); op een grote autoband in de gloeiende zon de rivier afdrijven met een natte kont (echt eco!); gemotoriseerd hanggliden; teer drinken, oh sorry, wij bedoelen koffie, waartegen alles in en aan je lijf in opstand komt, heerlijk!!

Dit is zo'n beetje Vang Vieng. We kunnen er wel lekker eten en Rene is met een Ouwe Highclass Thai Lady op de foto gezet door een professioneel fotograaf.

Morgen naar Hin Heup, dat je dat maar weet

Twee dagen hiervoor waren we in Phou Khoun, in een prachtig gelegen Guesthouse op 1400 m. hoogte. Kilometers en kilometers uitkijk over karstbergen, schitterende wolkenpartijen en dalen fel geel van de bloemen (helianten). Het guesthouse heeft een interessante geschiedenis. Het was aan het einde van de Vietnamoorlog grotendeels verwoest door Amerikaanse bommen. In 2007 begon de huidige eigenaar het pand naar eigen idee weer op te bouwen. Tijdens dit proces kreeg hij bezoek van een oude Brit die een foto van het gebouw had zoals het er oorspronkelijk uitzag. Dat maakte de reconstructie van de voorgevel een stuk eenvoudiger. In het guesthouse grote portretten van resp. Marx, Lenin, Ho en Mao, maar ook van Kaysone, de huidige sterke man van Laos. De eigenaar noemde dit desgevraagd zijn helden.

Nog een enkele woord over The Great International South East Asian Beer Contest, (de TGISEABC) . In de jury is een dispuut ontstaan met betrekking tot het wel of niet toelaten van een nieuw Laotiaans biermerk, te weten NamKong. Het ene jurylid is gretig om dit bier toe te laten in de contest, het andere jurylid vindt dat je dan wel aan de gang kunt blijven en blokkeert tot op heden een formele proeverij. Het beraad gaat overigens onverminderd door en termen als Steile Afdronk, Tough Bite, Lekker Fris en Zakt Soepel Door De Keel, zijn niet van de lucht.

Nou, nu zijn jullie wel weer zo'n beetje bijgepraat hier vanuit het verre Vang Vieng.

Ps. met de foto's wordt het nog steeds niks, Ina!

Ina

Fotoavond in december??????

Hans

Ik onderschrijf de mening van het ene jurylid; het andere jurylid lijkt wel een ambtenaar..........

Leo (van het Nutshuis)

Hoi Rene, Wat een spannende en leuke avonturen maken jullie mee met de lokale 'probleempjes' die je tegen komt. Geniet ervan met volle teugen!!