BenenRene.reismee.nl

Beer Lao

Een van de dingen waar ik naar uit kijk is de Beer Lao. Laos is trots op z’n bier en met recht; werkelijk voortreffelijk van kwaliteit. Het krijgt internationaal heel veel lof. ’t Is niet alleen een weldaad na een lange fietstocht in de hitte, maar ook ’s avonds bij, of na het eten. Prettig is ook dat het geserveerd wordt in flessen van 0,66 l. Voor je gevoel drink je er dan toch minder van, dan wanneer je 2 flesjes van 0,33 l. moet bestellen. Je hebt per slot van rekening maar 1 biertje op.

Jammer dat de Beer Lao niet wordt geëxporteerd.

Toen Ben en ik in 2011 van de Kingfisher Lodge naar Pakse fietsten passeerden we onverwacht een van de 2 brouwerijen. Ondanks de hitte zijn we toch even afgestapt en hebben we 3 buigingen gemaakt onder het uitspreken van de woorden: ‘Oooh, thank You, thank You for the bier.’ Op z’n semi Laotiaans klonk dat dan als: ‘Oooh thank You, thank You fol the biel.

Een Laotiaanse boer die ons passeerde, lachte ons breed toe en stak beide duimen op.

René

Ariehimalarie

Ja,ja dat BeerLAO wat een genot. Je vraagt je nooit af hoe het nou komt dat zo,n arm klein land zulk lekker bier kan maken.
Ik zal dit raadsel voor de lezertjes even oplossen. Aan het einde van de oorlog in Vietnam kwam er ook een einde aan het lijden van het volk van Laos. De geheime oorlog had de bevolking van Laos gehalveerd. Van de 6 miljoen mensen waren er nog 3 miljoen over die zich al die tijd schuil gehouden hadden in de oerwouden. De communistische partij van Tsjechoslowakije heeft toen aangeboden om een delegatie Laotianen het bierbrouwersambacht bij te brengen. En zo gezegd zo gedaan, de mensen van Laos genieten nog elke dag van deze opleiding en drinken met vreugde hun biertje. Wie weet brouwen ze wel met mate om het kapitalistische deel van Azië een beetje te plagen. In ieder geval zijn ze de Tsjechen nog steeds dankbaar

Ben

Arie, het bier zal nu, met deze kennis, beter smaken dan ooit. Een diepe buiging voor jouw ongeëvenaard historisch besef.
Ben