BenenRene.reismee.nl

De uitslag!

Met vreugde geven wij kennis van de uitslag van TGIEAB; slechts bij toeval samenvallend met Election Day USA.

Eerst de bieren die niet in de prijzen zijn gevallen.

Nakhom Beer (Laos), Dit biermerk prijst zichzelf aan met het feit dat ze eigendom is van Heineken. Moeten we meer zeggen? Ja, wij beoordelen alleen bieren die uitgaan van eigen kracht. Geen classificatie derhalve.

Chang Beer is net uit de top tien gevallen (11e plaats). De termen die de jury is haar beoordelingen over dit bier heeft laten opnemen in het juryrapport, als daar zijn: Uilenzijk, Vleermuizenpis en Tjop Tjong Wo Man (wat zo veel als Bier van Vrouwen betekent), zullen wij hier niet herhalen.

Leo Beer, van uit het niets op 4 binnengekomen. Veelbelovend, goed door de keel zakkend; een op traditionele wijze gebrouwen Thais Bier, dat op termijn nog wel eens hele hoge ogen zou kunnen gaan gooien. Het etiket verdient nog nadere aandacht (mist eigen smoel!!)

Op 3: Tiger Beer (Singapore). Een bier met een ongekend steile afdronk en een woeste bite. Dat het zich aanprijst als Friendships Beer en als zodanig bijdraagt aan de sterk verbeterende banden tussen Laos en de omringende landen, strekt tot zijn voordeel, Maar.... van Heineken.........

Nu wordt het spannend, ja toch?

Over het juryberaad is weinig bekend, maar in het aangrenzende vertrek werden termen opgevangen als: Nee joh, wat weet jij daar nou van (gerinkel van glas), Heb jij nou werkelijk nergens verstand van Bierproleet! en Heeft er iemand een flesopener? Heb jij nog kleingeld? Bucklerzuiper!!!!

En nu om het nog even spannend te maken eerst de 2e plaats: SINGHA, Thailand! Singha is het Thaise woord voor leeuw, niet te verwarren met de Tijger van Tiger Bier, want dat komt uit Singapore, zoals reeds vermeld. Uit het juryrapport: Een origineel bier, met een goede bite dat al vanaf 1933 gebrouwen wordt. Het kent dus al een lange brouwerstraditie en dat proef je. Graag willen we de aandacht vestigen op het smaakvolle etiket: Een Thai style Gouden Leeuw. Een van de smaakvolle ingredienten is E 300 (Acorbinezuur, vitamine C), dus super gezond.Een bier dat wij van harte aan kunnen bevelen.
De eigenaresse van Singha Bier, Chitpas Bhairombhakdi, is vanoudsher een aanhanger van de Democratie (de gelen) en dat heeft ze nooit onder stoelen of banken gestoken, maar dat terzijde.

De slimmerikken onder jullie hadden het natuurlijk al meteen door: Op 1 BEER LAO!
een bier waar het grote Laotiaanse Volk trots op mag zijn. Een staatsbier met een ongekende bite, gebrouwen uit de lokale rijstopbrengst, een volkse afdronk en een prachtig etiket. Superlatieve schieten tekort en ook zo billijk geprijst, dus bereikbaar voor alle lagen van de Laotiaanse bevolking. Een prachtig product van het socialistisme en dat gaf op election day USA de doorslag.

De jury blijft nog enkele dagen in het luxe Charoen Hotel in Udon Thani (Thailand), alwaar vanavond de uitreiking zal plaatsvinden van The Great International South East Asian Beer Contest Award.

Over de laatste etappes volgt mogelijk morgen meer nieuws. Dan ook de Post, dus als je nog wil reageren, doe het nu!

Tijs

Fietsen jullie eigenlijk nog wel?

Ben en Rene

He Tys, beetje dimmen jij. Als we zaterdag weer thuis zijn staat er ruim meer dan 900 km op de teller! Bergje op, bergje neer, soms wel 16%. See You Soon, bro.