BenenRene.reismee.nl

kilokwestie

In 1976 beleefde ik een fietsvakantie met mijn lief, waar ik toen 4 jaar mee getrouwd was. Vertrekpunt: Groningen, eindpunt: Schiermonnikoog, ongeveer 48 km. Verder twee weken rondpedaleren op het eiland. Ik op het oude Gazelle Herenrijwiel met terugtraprem van wijlen mijn opa; mijn lief op een ‘opoefiets’ van een onbekend merk.

We hadden enkele maanden eerder een katoenen dubbeldaks tent gekocht: mèt stokken, haringen en canvas opbergzak 8,5 kilo.

Verder mee: een tweepersoons luchtbed van 3 kilo, waar je wel even tijd voor mocht uittrekken als-ie opgepompt moest worden en twee slaapzakken . Tevens twee kleine opklapstoeltjes, samen 2 kilo.

Niks lichtgewicht kleding, kookgerei etc. etc.

Mijn fiets woog 21 kilo, achterop grote, bruine canvas fietstassen vol kleding en andere kampeerspullen en daarop de stoeltjes en de tent. Geschat gewicht (fiets + bagage) totaal 35 kilo.

Ik ga zaterdag naar Thailand met een fiets van 16 kilo en 8 kilo aan bagage, samen 24 kilo. Dat scheelt 11 kilo.

Was alles dan zwaarder toentertijd? Ja, alles, behalve ikzelf. Ik woog destijds 65 kilo en nu ben ik 73. Totaal gewicht in 1976, ik en beladen fiets, 100 kilo, totaal gewicht anno nu 97 kilo. Toen was ik een 24 jaar jonge God met lokken waar Jan Vayne jaloers op kan zijn; thans een 64 jarige krasse knar aan sleet onderhevig.

Scheelt toch, die 3 kilo, zo houd ik mijzelf voor, vooral bergop…..

René.

Reacties

Reacties

Henk

Je fietst die 8 kilo er makkelijk af als je een beetje je best doet, vooral bergop ...

Fred

Jeetje, als ik boodschappen doe bij de Jumbo is dat al gauw 20 kilo.

René

Hebben ze die dan de Jumbo, in Portugal?

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!